Laatste dagen in Frankrijk

1 juli 2016 - Saint-Étienne-de-Baïgorry, Frankrijk

Vandaag het laatste stukje dagboek uit Frankrijk.
Het gaat in totaal over een aantal dagen en dus ook een aantal plaatsen waar ik ben geweest.

Zoals in mijn laatste reisverhaal geschreven, hebben wij geslapen in Saint Ferme bij de prachtige baas met zijn geweren. Van daaruit de dag erna om 06 uur vertrokken om via een aantal tussenstops bij Saint Jean Pied de Port te komen.

Deze plaats is voor veel mensen het vertrekpunt van hun Camino naar Santiago de Compostela en in deze plaats komen dan ook vanuit de hele wereld mensen, die ieder op hun wijze, de tocht van 870 km willen gaan ondernemen. Het was vroeger ook de plaats waar de tempeliers zich verzamelden om samen met hun manschappen naar het heilige land te trekken.

Vanuit hier heb je grofweg twee wegen die gaan naar Santiago gaan, namelijk de Caminio Francia en de Camino Northe. Deze laatste is iets langer en gaat over de toppen van de Pyreneeën. Ik heb gekozen voor een tussenvariant.

Ik wil graag morgen vanuit Saint Pied de Port via de Pyreneeën lopen naar Irun in Spanje. Hier heb ik 5 dagen voor uitgetrokken. Dan loop je dus boven over de bergkammen naar Spanje en dan via de kust naar Ovieto. Dan naar Leon en hier sluit ik me dan weer aan op de Camino Francia.

Er zijn een aantal redenen voor deze keuze;
1. het lijkt mij ontzettend mooi om boven de wolken te lopen met prachtige vergezichten en veel vogels die dan onder je vliegen.
2. de drukte bij de Camino Francia is ontzettend, omdat veel mensen hier pas beginnen aan hun tocht.  Het is een ware kermis. Sommigen laten hun spullen per taxi brengen naar de volgende slaapplaats (vooral Amerikanen en Japanners). De regels in Spanje zijn namelijk, "wie het eerst zijn rugzak voor de deur zet, die heeft als eerste toegang tot de slaapplek" .
3 de warmte vanaf het binnenland is enorm en aan de kust een stuk minder door de wind.
4 ik wil graag naar het Guggenheim Museum in Bilbao
6 de zee en de kust lijkt me mooier dan het binnenland en door deze keuze heb ik ze beide.

De wandelingen tot Saint Jean Pied de Port zijn verder goed verlopen.  Grote stukken van gemiddeld 34 km gelopen. Dit vergt ontzettend veel van je kuiten en knieën. Ik heb dan ook hier een extra dag ingepland om mijn benen rust te geven. Want overmorgen krijg ik nog meer bergen voor mijn kiezen, eh knieën.

Hopelijk is het weer goed, want anders mag ik niet vertrekken. Ik heb contact gehad met de bewakingsdiensten en de gegevens van mijn GPS uitgewisseld. We gaan er niet vanuit, maar zo weten ze altijd waar ik ben.

Zie net dat de weersverwachtingen goed zijn. Ik vind het echt reuze spannend. Je moet goed blijven opletten, de hoogte is enorm, paden zijn erg smal en je bent ook nog helemaal alleen. De gids heb ik achterwege gelaten, vanwege de hoge kosten.

Ik hoop op mooie foto's en in je uppie boven op de bergtoppen is ook wel een stapje dichterbij, bij de mensen die er niet meer zijn. Tja, op sommige momenten denk je aan alles.

Verder gaat het goed met me. Ik heb de dingen die ik met mezelf wilde bespreken redelijk goed op het netvlies staan.  Krijg ruimte in mijn hoofd en kan zaken goed plaatsen. Bekijk dingen op een andere manier en krijg stap voor stap meer ruimte voor de toekomst. Wat een goed gevoel.

Vanaf nu probeer ik weer wat meer te gaan schrijven, etappes worden ook weer korter, dus misschien heb ik er dan weer wat meer energie voor. Vanavond ga ik alweer  afscheid nemen van Joop, hij loopt namelijk niet via de Pyreneeën.

Wil namelijk ook tot Ovieto alleen verder lopen. In Ovieto zal Jos bij me aansluiten voor de laatste 2 weken van deze reis.

Ik kan dus nu al echt gaan aftellen. De laatste 875 km zijn een feit.  Nog 40 dagen te gaan en dan zie ik de 3 mooiste meiden van de hele wereld. Wat ben ik trots op hun en wat verheug ik me hierop. Wat is het gaaf om deze kans van je gezin te krijgen. Ik ben ze echt eeuwig dankbaar hiervoor.

Nogmaals schatjes, bedankt voor alles wat jullie hebben opgegeven in deze inmiddels 60 dagen.

Jan

1. Ria:
    Ha Jan,
    In grote bewondering zit ik je nieuwe reisverslag te lezen. Wat een moed en wat een doorzettingsvermogen! Ik hoop dat je een mooie tocht zult hebben 'in de wolken' en breng daarboven ook namens mij een groetje aan je moeder!

Liefs, Ria
  2. John Gorissen:
    1 juli 2016
    Beste Jan, wij zijn trots op jou en je thuisblijvers. Groetjes John en Ilse.
  3. Marleen:
    1 juli 2016
    Bedankt, Jan, voor het mooie verhaal, nou heb ik tranen in mijn ogen ... Geniet er nog van!
  4. Kirsten:
    1 juli 2016
    Geweldig Jan veel bewondering voor je! Die heuveltjes pak je ook gewoon! Succes xx
  5. Patrick:
    1 juli 2016
    Wauw wat een te gek kerkje, jaloers ben ik op je reis, steeds meer en meer. Hoop dat de dagen boven de wolken je ook in de wolken laten zijn. Anyway zing Fata Domino "i'm walking" en zo te zien schijnt er tegenwoordig zelfs de zon op de route, gelukkig…bon voyage, Patrick
  6. Monique en Leon:
    Hey Jan
    Wat een mooie verhalen !De wilskracht die jij heb zijn geen woorden voor CHAPEAU Jan !!ook voor Chantal en de Kinderen top!!
    Succes Groet Leon Monique
  7. Sanne:
    1 juli 2016
    Wat fijn dat het zo goed gaat Jan. Veel succes met de laatste etappe, wees voorzichtig daar boven de wolken. En je mag zeker trots zijn. Op jezelf en op je 3 meisjes! Grtjs Sanne
  8. Jos schmeitz:
    hey Jantje,
    petje af kerel,vooral zonder tuigje.
    laatste voorbereiding in Lermoos heb ik je nog op sleeptouw moeten nemen.succes en blessurevrije laatste kilometers gewenst.
    groetjes Jos en Tasch
  9. Jack Hermes:
    1 juli 2016
    Hoi Jan, succes met je tocht door de bergen. Het verhaal wordt zeker positiever. Het gaat je goed kanjer.
  10. Jan Peters. Vader:
    1 juli 2016
    Me t veel aandacht lees ik je reis ervaringen en bewonder je doorzettings vemogen. km
    Je begint nu aan fase drie, je ervaringen in het spaase. land .De laatste 870 km
    Je dochters missen jouw maar ze verheugen zich er op je weer te zien
    over een paar weken Ik ook Tot het volgende verhaal Pas goed op jezelf in de pyreneen
  11. Annelies Kunz:
    2 juli 2016
    Hallo Jan, ik dacht ik moet toch maar eens je reisverslag gaan lezen, heb van zo veel mensen gehoord hoe geweldig je het doet! Nou in één woord "respect", wat ontzettend leuk om te lezen en de prachtige foto's te bekijken. En wat zal "het" wat met jou zelf doen, wat een ervaring! En je "meisjes" doen het ook super! Wat mooi dat ze zo achter je staan. Ik weet van mijn zus ( die heeft het 4 jaar geleden gefietst ) dat de aankomst in Compostella overweldigend is! Ik wens je nog een prachtige tocht toe, geniet van elke stap die je nog maakt , al zal het niet altijd even makkelijk gaan. Je bent een TOPPER! Het ga je goed! Hartelijke groeten Liesje
  12. Ine:
    2 juli 2016
    Hallo Jan weer met plezier gelezen.
    Vindt het zo gaaf ook jullie als gezin mooi!!
    Zo bijzonder wat je mag en kunt doen!
    De laatste 875 km! Gr Ine