Dag 63,64,65; Bilbao-Pobena

11 juli 2016 - Bilbao, Spanje

Aangekomen in Bilbao, heb ik mezelf een hotel gegund om een paar dagen bij te komen van alle drukte in Spanje. Had toch een tocht achter de rug van 49 kilometer en vond dat ik het wel verdiend had. Heb een extra overnachting geboekt om de stad te verkennen.

Het is ook wel even een lekker gevoel om weer alles eens goed te wassen. Maar bovenal niet te vergeten een kamer met een groot, schoon bed. Geen plastic matras met dito kussen en geen luizen, bah wat was dat gisteren vies. Heb mijn kapotte broek laten maken en ben de eerste keer weer eens naar de kapper geweest.

Daarna in de stad afgesproken met twee Finnen die ik onderweg heb leren kennen en hiermee samen wat pinxtos gegeten (kleine hapjes die je aan de bar kunt bestellen). Na een gezellige avond, heerlijk gaan slapen. Ben om half 12 naar bed gegaan en schrok de dag erna om 13.00 uur wakker. Niet te geloven wat een lekker bed met je kan doen, haha.

Daarna het oude gedeelte van de stad gaan bekijken. Mooi oud centrum met heel veel leven in de brouwerij.  Daarna naar het Guggenheim museum. Van de buitenkant een schitterend gebouw, echt de moeite waard. De exposities zelf, zoals Warhol trekken mij niet echt aan. Erg uitgesproken, maar ieder zijn smaak. Ben blij dat ik de tijd heb genomen om te gaan kijken.  Zou eigenlijk 2 nachten blijven, maar dit zijn er uiteindelijk 3 geworden. Kon geen afscheid nemen van mijn kamer en moest me weer oppeppen om verder te gaan lopen.

Uiteindelijk dag 3 goed uitgerust op weg naar Pobena. Eerst 15 kilometer industrieterrein, met veel stank en minder leuke omgeving. Daarna een stuk langs het strand, heerlijk. Het lopen ging weer als vanouds, na deze heerlijke dagen van rust.

Door de drukte kom je nu wel heel erg veel verschillende mensen tegen. Het is bijna alsof de hele wereld deze tocht loopt. Finnen, heel veel Duitsers, mensen uit Litouwen, Fransen en nog meer Spanjaarden. Met sommigen klikt het echt goed en dat geeft weer energie. Gelukkig, had het ook even hard nodig. Zo langzaam aan loop ik naar het einde.

Achteraf gezien heb ik me ook een beetje verrekend. Ik had namelijk niet verwacht dat ik zo snel zou lopen, dus ik zou in principe 2 weken eerder in Santiago kunnen zijn. Maar goed, dat is een feit en het is nu niet anders.

Het aftellen is begonnen. Jos komt 26 juli aan in Ovieto en dan lopen we de laatste 2 weken. Dan is het "alleenzijn" klaar en gaat het echt op het einde aan.

Wil nogmaals iedereen bedanken voor alle super leuke reacties. Echt geweldig hoeveel mensen er meeleven.

1. Ria:
    11 juli 2016
    Ha Jan,

Meeleven is niet moeilijk, hoor, met al die leuke, spannende en soms ontroerende verhalen van je! Hou vol, ook met schrijven, en ik hoop dat je nog een paar mooie weken zult hebben!

Hartelijke groet, Ria
  2. Thei Savelkoul:
    Hoi Jan,
    Fijn te lezen dat je ook af en toe aan je zelf denkt.
    Nog "even" en dan de eindstreep en een Zoete Zoen van Chantal en de kinderen.
    Toppie !!!
    Mvg, Thei
  3. Elvira Winthagen:
    12 juli 2016
    Jan, dan doe je het de laatst twee weken maar wat rustiger aan en geniet van al het moois! Suuk6 met de laatste loodjes!
  4. Groep 3/4B en juf Vera:
    Dag papa van Yzé,

We hebben vandaag eens naar al je mooie foto's gekeken in de klas.
    Yzé heeft al heel veel verteld over je reis.
    We vinden het erg knap dat je al zo ver bent gekomen.
    Yzé heeft ons verteld over haar zomervakantie en dat ze jou gaan ophalen op 9 augustus.
    We wensen je nog veel plezier onderweg en succes met lopen en de blaren.

Groetjes groep 3/4B
  5. Jeroen Gidding:
    12 juli 2016
    Hey Jan, heb al je verhalen met veel interesse gevolgd. Erg mooi om te lezen, zowel je hoogte- als je diepte punten. Veel succes samen met Jos op je laatste stuk. Respect en bewondering voor wat je hier hebt neergezet!! Chapeau.