Dag 61,62; Irun-San Sebastian

8 juli 2016 - Bilbao, Spanje

Na mijn mindere ervaring in de Pyreneeen ben ik weer met goede moed vertrokken richting Irun. Heb Frankrijk eindelijk verlaten en op naar de bewoonde wereld, zou Chantal zeggen.

Ik moet mezelf nu toch iedere dag aanzetten om weer te gaan wandelen. Ben toch nu een beetje klaar met het lopen en ik weet niet of dit nu de eenzaamheid is, het gemis van vrouw en kids of dat ik klaar ben in mijn hoofd. Maar afmaken wil ik het wel, we zijn ergens aan begonnen dus de laatste loodjes gaan we ook doen.

Onderweg eerst twee redelijke klimmen van 500 meter, maar dat mag de pret niet drukken, het weer is goed dus lopen maar. Na de eerste klim kom ik bij een kerkje uit, waar je ook de stempel haalt en kom ik in contact met twee jongens uit Barcelona. Ze spreken Spaans, maar daarnaast ook goed Engels en dat kan mij goed van pas komen in Spanje. Ik spreek namelijk geen woord.

Leuke kerels, Armando en Mauritsio, beiden freelancer in de commercie. Wat dat ook mag betekenen.
Onderweg leren zij mij een klein beetje Spaans en ik hoe ze het beste hun rugzak kunnen afstellen. Beiden hebben ook nog nooit gelopen en ik ben inmiddels ervaringsdeskundige, haha.

Onderweg bij een of andere commune wat te drinken gekregen en verder de bossen in. Uiteindelijk ligt ver beneden je San Sebastian en krijg je ff een geluksgevoel. Wat een geweldig uitzicht, drukke stranden en veel leven op straat. Dit ben ik de afgelopen tijd niet meer gewend en heb er wel veel zin in.

Na de afdaling zijn we terecht gekomen in de opvang. Een soort sporthal waar de matrassen op de grond liggen voor zo'n 60 mensen. Hier ligt echt alles door elkaar en ik moet dan ook heel erg wennen aan deze drukte. Wat een tegenstelling met Frankrijk.  Ben benieuwd hoe me dit gaat bevallen.

Samen met de jongens wat gegeten en toen terug naar de sporthal.  Wij kregen plaatsen toegewezen en toen Mauritsio zag langs wie hij lag was het gelijk klaar. De man naast hem heeft ons gisteren namelijk wakker gehouden met zijn heftige gesnurk. Na veel discussie heeft hij toch kunnen regelen dat deze man ergens in een hok alleen kon slapen, zodat niemand meer last van hem had. Dat is dan het geluk als je de taal spreekt, mij was dat nooit gelukt.

San Sebastian is wel een hele mooie stad met zowel strand, winkels en heel veel culinaire restaurant. Hier kom ik met Chantal zeker nog eens terug.

Het aftellen is begonnen. Nog 37 nachten en ik zie mijn meiden weer. Hoe zou dat zijn? Ben erg benieuwd. Ik vertrek morgen richting Bilbao, over 4 etappes.

1. Leny Kremers:
    8 juli 2016
    Doorbijten Jan. Gaat lukken. geniet van Bilbao en weer gedoe om je heen.
  2. Elvira:
    8 juli 2016
    Gebouw Guggenheim lijkt me geweldig om te zien! Zet m op! Grtjs
  3. Miek,Lien:
    9 juli 2016
    Hè, keep walking. Just 37 nights. Peanuts, man.

Groet

Miek
  4. Rob:
    9 juli 2016
    Ja Jan, volhouden, het laatste deel wordt vast het mooiste van de reis, we leven met je mee. Op naar Bilbao !
  5. Peter benen.:
    9 juli 2016
    Jan heb vanmiddag de tour gekeken over de pyreneeen nou niet mis als ik denk daar ergens heeft hij gelopen in z.n uppie. In compostela wacht je familie en het wierooksvat. Grapje. Je schoonvader zou zeggen wat er in der kop had had er neet in het futteke.op mijn leeftijd mag je niet jaloers zijn maar toch! Blijf doen en schrijven. Klasse philma en peter.
  6. Veronique Eussen:
    9 juli 2016
    Wat een reisverhalen weer, Jan! Waaw! Ik heb even moeten lachen toen je in een reisverslag schreef: "Dit stuk is qua afstand niet erg lang, een kleine 100 km". Alles relatief natuurlijk....100 km is voor menigeen tevoet een onoverbrugbare afstand.... voor jou inmiddels peanuts.
    Ik heb mijn adem ingehouden toen ik het stuk over de Pyreneeën las. Mijn hemel (en wat was je daar dichtbij op dat moment), wat een vreselijk moment moet dat zijn geweest. Niet weten waar naartoe, niet weten wat te doen. Gelukkig is het goed afgelopen. Pfffffff
    En nu.... Bijna in Bilbao, alweer een mijlpaal. En hoeveel mijlpalen heb je er inmiddels al opzitten zeg!! Wat mag jij trots zijn op jezelf! Veel kracht en veel genietmomenten gewenst tijdens die zware laatste loodjes!!
  7. Vic:
    10 juli 2016
    Hoi Jan,
    DuMoulin is geïnspireerd door jouw reis door de Pyreneeën. Hij heeft net de etappe gewonnen dwars door de hagelstenen in Andorra! Vanuit de comfortabele woonkamer in Hilversum is maar het lastig voor te stellen hoe het is om zo daar door de natuur te wandelen. Knap van je! Veel groeten van tante Vic en alle anderen
  8. Miek,Lien:
    10 juli 2016
    En zo was jouw tante Vic ons net voor. Maar hij was fenomenaal bezig. En gisteren goed beroerd een camper van Nederlanders ingevlucht voor een sanitaire stop. Hij had geen boom in de buurt.
    Op voor het laatste stuk.
    Groeten van ons
  9. Corina Benen:
    11 juli 2016
    Blijft boeiend je verhalen! Trots x
  10. Patrick:
    27 juli 2016
    San Sebastian….een klassieker, voor de wandelaar maar ook voor de wielersport…Lees je verhalen met plezier, snap je gemoedstoestand maar hou vol….je laatste weken gaan zo meteen in…chapeau of beter gezegd….neem m'n hoed voor je af en maak een diepe buiging richting de spaanse zon… voor jou..groet Patrick