Dag 45; Sainte Froy La Grande - Saint Ferme

22 juni 2016 - Captieux, Frankrijk

's Morgens wakker geworden en redelijk geslapen, terwijl die twee Belgen toch snurken als varkens. Dus had de oordoppen in. Ja, ik heb alles bij de hand.

Een mooie tocht van 27 km met even een klein buitje. Verder prima te doen.
Aangekomen op een boerderij die erg afgelegen lag. We werden ontvangen door een zoon met een verstandelijke beperking en een moeder zonder tanden. Onze verwachtingen waren dan ook niet erg hoog, dit gaat 'm niet worden vandaag. Alweer naast de pot gepist.

Uiteindelijk wordt dit een geweldig verhaal. De oude heer kwam binnen en gaf ons meteen een fles bier. De regels des huizes werden door hem voorgelegd en besproken en toen begon het feest. We keken elkaar aan en durfden niets te zeggen. Hij was de baas, dat was duidelijk.

Om 20 uur stonden wij gewassen en wel klaar en mochten binnen in de "goede" kamer. De baas kwam binnen en hij at met zijn gasten, wij dus.  De vrouw en de kinderen moesten eten in de keuken. Op zijn commando kregen wij eerst een aperitief, Whisky of Ricard, zonder water. Zijn wil was wet, dus veel keuze hadden we niet. En deze gastvrijheid durf je niet tegen te spreken.

Toen riep hij weer naar zijn vrouw en deze kwam met zelfgemaakte paté en tomatentaart. De paté was van hert gemaakt met het hart er nog in. Dit was een detail wat ik eigenlijk had willen overslaan, maar goed het was heerlijk. Het kon niet op. Alles kwam van het land of was zelf geschoten.

Wij dachten dat dit alles was wat we kregen, dus we aten bijna als roofdieren. Maar toen kwam het hoofdgerecht aan. Kip van de grill met pasta, tjonge wat werden wij verwend vandaag. Daarna nog een paar heerlijke kazen en ook nog koffie en een dessert. Ik kan jullie vertellen dat je dan net een klein kind bent, zo blij en voldaan. Zo zie je maar weer,  geen vooroordelen meer voordat je het zeker weet.

De wijn vloeide rijkelijk en toen kwam de baas met zijn hele geweercollectie. Deze telde 12 stuks. Hij was zo trots dat er nog meer wijn werd aangerukt en wij samen op de foto moesten. Wat een geweldige ervaring.

De uitnodiging voor de vossenjacht hebben we vriendelijk afgeslagen..........

1. Miek,Lien:
    22 juni 2016
    Volgens mij betekent ferme zoiets als boerderij. En daar is het nog nooit slecht geweest. Ik had het plaatsje bij Google opgezocht en dat was een dorpje, maar zeer gastvrij, zoals blijkt.
    Zo langzamerhand wordt alles duidelijk en valt alles op zijn plek.
    Met je nieuwe vrienden aan je voeten moet het allemaal goed komen en het weer wordt ook steeds beter.

Houd moed dus en groet uit Wijchen.

Miek, Lien
  2. Erwin Dohmen:
    Beste Jan,
    Niet oordelend leren luisteren is een mooie gave. Mooi om mee te beleven wat deze reis jou allemaal biedt.
    En wat een geluk voor jou dat Nederlands elftal niet in Frankrijk aanwezig is.
    Laat het je goed gaan die paar laatste kilometers :-)
  3. Rob:
    23 juni 2016
    Ha Jan, Schiet al weer op zeg dag 45 !! Petje af en aan de foto's te zien doet het je goed. Bedankt voor je verhalen ! A.s. weekend weer even in Valkenburg.

groeten, Rob
  4. Patrick:
    23 juni 2016
    dit zijn de levenslessen waar we het voor doen, schitterend omschreven en ik zou graag de vlieg op de muur willen zijn, ik zou me bescheurd hebben….anyway…bon voyage en geniet.
  5. Ellen ter Linden:
    23 juni 2016
    Respect Jan ,ben je nu pas aan het volgen maar ga dit vanaf nu met veel bewondering doen. Goede reis verder en geniet! !
  6. Veronique Eussen:
    23 juni 2016
    Wat heerlijk om alweer iets te kunnen lezen van jouw avonturen, jouw levenslessen en de dingen die op jouw pad mogen komen. Wat een mijlpalen Jan: de week met Roger zit er alweer op; het bord "nog 1000 te gaan" ben je al voorbij, afscheid genomen van je schoenen, (hopelijk heb je met de nieuwe niet dezelfde startproblemen)...... Wat ben je dichtbij! Dicht bij de grens van Spanje, steeds dichter bij Santiago de Compostella en niet te vergeten...steeds dichter bij jezelf!
    BUEN VIAJE!!!!
  7. Guus:
    25 juni 2016
    Dag Jan, wat een prachtige verhalen schrijf je. Ik zie het al helemaal voor me, zeker het laatste verhaal. Als iemand deze tocht kan uitlopen dan ben jij het wel. Ik ken je niet goed maar komt bij mij wel over als iemand die weet wat hij wil en als je iets voor ogen hebt dit kunt doorzetten. Dat zegt dus iets van jou gedrevenheid en doorzettingsvermogen. Dus ik ga er ook vanuit dat als ik je in het komend hockeyseizoen van onze dochters weer zie je een van de mensen bent die de tocht heeft uitgelopen en daar met veel trots op kunt terugkijken met je hoogte- en dieptepunten. Gr. Guus
  8. Caroline Niesten:
    25 juni 2016
    Hallo Jan, ik ben er vandaag eens voor gaan zitten en heb al jouw verhalen tot en met dag 45 gelezen. Prachtig om te lezen wat je tijdens deze 45 dagen allemaal al meegemaakt en doorstaan hebt. De ontberingen die je hebt gekend maar ook de hartverwarmende zaken die jij hebt meegemaakt (en nog zult meemaken) stemmen zeker tot nadenken. Niet voor niets is het een pelgrimage. Ontzettend fijn dat je van Chantal en de kids deze kans hebt gekregen en ook hebt aangegrepen. Chapeau voor hen en ik maak een diepe buiging voor jou. R E S P E C T !! Ik ben eager om de volgende verhalen te lezen en wens je heel veel succes, geluk en uiteraard heel veel plezier op jouw weg naar jouw einddoel. Goede groet, Caroline
  9. Shtrojera:
    27 juni 2016
    Hoi Jan, ik geniet ontzettend van je mooie verhalen. Chantal en de kids doen het hartstikke goed. Succes nog met de mooie reis door Spanje. Gr Shtroj
  10. Kujtessa:
    1 juli 2016
    Hi die Jan, bijna half twee s'nachts. Vanavond heerlijk met de meiden vd eetclub op pad geweest. Elke x als we samen zijn gaan altijd wel verschillende gesprekken over jou, en Chantal's, avontuur.
    Jij zo sterk en krachtig daar ver weg elke dag zoveel bergen verzetten, letterlijk en figuurlijk. Chantal hier alle ballen in de lucht houden en dat doet ze ook fantastisch.
    Nu ga je de heuvels in en word het zwaarder, maar ook mooier.
    Elke stap is er 1 waar je van had gedacht ze nooit te zullen maken.
    Heel veel succes met het aftellen van de meters, een getal dat elke dag kleiner word, maar je zelf elke dag zoveel groter maakt.
    Dikke smakkerd Tes
  11. Ingrid:
    1 juli 2016
    Hallo Jan,
    Mooi dat we je zo mogen volgen op deze reis, we hopen snel weer van je te horen. Nog maar 1 land te gaan, super hoor!!!
    Veel groeten, JJ en Ingrid