Dag 2; Luik-Esneux

10 mei 2016 - Esneux, België

Vanmorgen zonder ontbijt vertrokken. Was blij dat ik weg kon uit deze Herberg, waar geen stopcontacten waren om de I Phone op te laden. Wifi is al moeilijk en nu ook nog de stroom. Maar goed, we gaan er weer met volle moed tegenaan.

Wel nog even een blarenpleister geplakt voor mijn enorme pijnlijke blaar op mijn hiel. Maar met Compeet voel je alweer een stuk minder.

Op weg naar de kerk van Saint-Jaques om een stempel te halen en een ontbijt te scoren.

Via de aangegeven St. Jacobs Schelpen in de de stoep, eindelijk de weg naar de kerk gevonden. Echter deze is pas om 9.00 uur open, dus moet ik even wachten.  In de tussentijd een paar stukken fruit gekocht als ontbijt. Daarna de stempel gehaald en vertrokken richting Esneux.

Tot 12 uur ging alles redelijk goed. Doordat het toch een warme dag was, moest ik veel drinken. Alleen het grote nadeel was, dat het water van de Herberg in mijn rugzak naar chloor smaakte met als gevolg, constant een droge mond. Dus een les voor de pelgrim; "koop een fles water".

Rond 15.00 uur aangekomen in Esneux en direct naar de kerk om mijn stempel te halen, maar helaas dicht. Ook het gemeentehuis was gesloten. Het lijkt wel of niets echt meer leeft in deze dorpen van de Ardennen.

Dan maar op zoek naar een overnachtingsplaats. Dat bleek achteraf nog niet zo heel gemakkelijk. De eerste B&B (aangegeven via mijn GPS) was dicht, toen naar het VVV, helaas ook gesloten. Dan maar de kroeg in. Hier in mijn beste Frans gevraagd of iemand plaats had voor een pelgrim. Dat durfde toch niemand aan. En dat met mijn onschuldige blik.

Via via kwam ik terecht bij een redelijke nieuwe B&B. Aangebeld en gevraagd of ze nog plek hadden voor 1 persoon. Mevrouw gaf akkoord en ik even dolgelukkig. Maar de heer des huizes vertelde doodleuk dat het 80 euro per nacht zou moeten kosten.  Zelfs mevrouw schaamde zich hier zichtbaar voor. Op zo'n manier ben ik te snel door mijn budget heen en maakte dan ook aanstalten om rechtsomkeer te maken. Toen zagen ze blijkbaar mijn schelp en mocht ik overnachten voor 35 euro inclusief ontbijt. Uitzondering was wel dat ik mijn eigen slaapzak moest gebruiken. Veel keuze had ik echter niet, dus gewoon naar binnen.

Even het thuisfront gebeld, helaas werkt face-time niet op deze plek. Alles rustig en ok, dat geeft een fijn gevoel.

Heerlijk gedoucht en mijn kleren (lees onderbroek en shirt) gewassen. Daarna mijn voeten proberen te verzorgen. Alleen was ik me er niet van bewust dat je de blarenpleister heel voorzichtig moet verwijderen.  Ik trok deze heel snel ervan af met als gevolg een groot stuk vel in mijn handen. Toen snel de betadine erop, laten drogen en op mijn tanden bijten, want dit prikte toch enorm.

Gelukkig heb ik alle materialen bij me, dus hoef nog niets te vragen. Mijn Frans is namelijk nog niet echt om over naar huis te schrijven. Hopelijk verandert dit met de dag.

Daarna zoeken voor mijn avondmaaltijd. En jawel, een frietkot met Boulette en friet gegeten (gehaktbal). Het smaakte goed.

Vroeg mijn mandje in om lekker te gaan slapen. Met even de gedachte hoe ik morgen ga lopen met deze enorme blaar.

1. Bob:
    10 mei 2016
    Jan, goed bezig! Blijf die puppie blik oefenen...
  2. Ron Delnoy:
    11 mei 2016
    Top Jan dat je dit doet!
    Heel veel succes, plezier en ervaringen en kracht!

groet,
    Ron
  3. Pim:
    12 mei 2016
    Mooie blog Jan! Ga je volgen, super!
  4. Charly:
    12 mei 2016
    Topper Jan, volhouden en geen stro-breed toegeven ,
    Pijn zal de komende dagen wel verminderen, de ervaring wordt rijker!
  5. Jeroen Tebbe:
    15 mei 2016
    Ha Jan wat jammer dat de panty sokjes niet gewerkt hebben. Maar 2400 lopen op panties was toch ook geen gezicht geweest. Heel succes en doorzettingskracht, berestoer ouwe pelgrim!
  6. Erwin Dohmen:
    15 mei 2016
    Hoi Jan,

Ik hoor niets meer. Ben je al terug? In dat geval drinken we snel een Leffe samen :-)
    Succes Jan